Interdiszciplinalitás az oktatásban- az MTA kutatása

A Magyar Tudományos Akadémia 2020. augusztusáig zajló Tantárgy–pedagógiai Kutatási Programot indított útjára 2016. szeptemberében, aminek részben célja, hogy tudományosan megalapozza és megújítsa az interdiszciplinális kutatásokat, valamint a közoktatásban jelentkező kihívások hátterét tudományos elemzéssekkel és tudományosan megalapozott megoldások keresésével támogassa.

Digitalizálási stratégia- digitálisan elérhető közgyűjtemények rendszere

Elkészült a közgyűjtemények digitalizálási stratégiája
Az Emberi Erőforrások Minisztériumának Kulturáért Felelős Államtitkársága elkészítette azt a közgyűjteményi digitalizálási stratégiát, amelynek a célja az lesz, hogy biztosítsa a közgyűjteményi tartalmak minél szélesebb körű, akadálytalan hozzáférését a kultúrafogyasztók számára.

Olvasást segítő mobilalkalmazás gyermekeknek

Olvasást segítő mobilalkalmazást készített a Meixner Alapítvány olvasási nehézséggel küzdő gyermekek számára.

Milyen lenne, ha a Jóisten ablakait nézegetnénk?

„A nyári szünidővel van egy kis baj. Nevezetesen, hogy előbb „feléljük”, minthogy bekövetkezne”- kezdi Aczél Petra a Késésben? című cikkét.

Művészetterápia az oktatásban

 „A hang lelke- a lélek hangja”  címmel tartották meg  2017. február 25-én azt a konferenciát, ahol a Fejlesztő Pedagógia 28. évfolyamának 2017/1-2. számában közzétett cikkek témái elhangzottak.
„…széles skálán mozognak azok a segítő eljárások, amelyek a művészetterápia kategóriájába tartozhatnak. … Közös jellemzőik, hogy a kreatív, alkotó tevékenységek során a résztvevők szavakkal alig, vagy nagyon nehezen kifejezhető tartalmakat fogalmaznak meg…. vagy élményeket nyújtanak.”- írja bevezető cikkében  dr. Salné Lengyel Mária, a folyóirat alapító főszerkesztője.

A bizalom csodája, a nevelés rejtélyei

Németh Erika gyermekpszichológussal készített interjút a hvg.hu riportere. A téma a szülői bizalom és a dicséret átka és hatalma.

Teremtésvédelmi nap lett Gyümölcsoltó Boldogasszony ünnepe

Az Egri Főegyházmegyében Ternyák Csaba egri érsek teremtésvédelmi nappá nyilvánította 2017. március 25-ét, Gyümölcsoltó Boldogasszony ünnepét a fenntarthatóság-környezettudatosság tematikus hét céljaival összhangban.

X,Y, Z….alfa-…generációk

Kik képviselik ezeket a generációkat? Mit tudnak? Hogyan kommunikálnak? Hogyan gondolkoznak?

Nemzetközi mérések, hazai eredmények

Az MTA székházában pedagógusok és oktatáskutatók tanácskoztak a PISA eredményekről, ahol arra keresték a választ, hogyan lehetne a mai kor gyermekének mind mennyiségéban mind minőségében használható tudást adni?

A konferencián előadást tartott Csapó Benő, Lovász László, Steklács János, Csíkos Csaba, Korom Erzsébet, akik a PISA eredményeket elemezvén a magyar oktatás valóságát, helyzetét, hátrányait ecsetelték.

Az előadások megnézhetők és meghallgathatók az MTA honlapján.

Forrás: MTA

Vissza a memoriterekhez?

Osvald Andrea keresi erre a választ a Taní-tani Online oldalán, a Memoriterek című írásában. Ranschburg Jenő és Nagy László cikkei segítségével azokra a tudományos kutatásokra hivatkozik, amelyek a memoriternek az agykéreg bizonyos területének gyakorlásában betöltött szerepét mutatja be. Végigveszi a fönt említett szakemberek írása alapján, hogy milyen jótékonyan és pozítívan hat a fizikális és szellemi fejlődésre, ha a megőrző emlékezetet ilyen módon tartjuk karban, illetve ezáltal fejlezstjük azt a gyermekeknél. Kitér a tantárgyi koncentrációra, arra, hogy ha fejlesztünk, nem csak egy tantárgyat kell hozzá felhasználnunk, hanem a tantárgyak adta, közöttük található koherencia lehetőségét is.

A teljes cikk itt letölthető.

Önsértés - veszélyeztetett kamaszok

„Önsértő viselkedésnek azt nevezzük, amikor akarattal valaki kárt tesz saját magában”- öngyilkossági szándék nélkül.

Weblap ajánló

A késő középkori és kora újkori magyarországi prédikációirodalom forrásszövegei lelehetők fel a http://sermones.elte.hu/ weboldalon. A latin nyelvű ősnyomtatványok szöveggondozását a Sermones compilati nevű kutatócsoport végzi egységes szabályok szerint.

Egyre gyengébb a diákok szövegértése

„2016. december 6-án az OECD nyilvánosságra hozta a 2015-ös PISA-felmérések eredményeit. A felmérésen a magyar diákok minden korábbinál rosszabbul szerepeltek: teljesítményükben a 2012-es adatokhoz képest szövegértésben és természettudományban jelentős, 17-18 pontos visszaesés tapasztalható. Ezzel az országok rangsorában Magyarország jóval az OECD-átlag alatt, a tagállamok utolsó harmadában foglal helyet.”- olvasható az MTA cikkében, mely tény kapcsán Csapó Benővel készítettek interjút.

Diszlexia prevenciós olvasástanítási módszer

Mit tehetünk alsó tagozaton az értő olvasás sikeréért? Azért, hogy a diszlexiát (amennyiben nem organikus problémák miatt van), megelőzzük, „gyógyítsuk”? Ehhez segít hozzá a Meixner Ildikó által 1958-tól folyamatosan kidolgozott szintetikus olvasástanítási módszer.

Mire ösztönözzük gyermekeinket?

„Sajnos a bölcsesség oldal mindig vesztésre áll, mert könnyebb elhinni valamit, mint átgondolni, ezért az előbbi a népszerűbb és gyakoribb.”- írja dr. Gyarmathy Éva pszichológus, a kritikai gondolkodásról és annak fontosságáról szóló cikkében az osztályfőnökök weblapján, a PSZICHOháttér rovatban.  Napjainkban mindent eláraszt az az információ halmaz, ami közel sem biztos, hogy valós. Ám gyermekeink, tanítványaink az infokommunikációs rengetegben nem tudnak a kritikai gondolkodás nélkül eligazodni.

Digitális Módszertár (Online segédanyag pedagógusoknak)

A Tempus Közalapítvány honlapján jelenleg 240, gyakorló tanárok által feltöltött, kreatív és innovatív módszertani anyag található a Digitális Módszertárban. Ennek célja, hogy támogassa a pedagógusok IKT eszközök kreatív használatát a tanórák, illetve a digitális nemzedék interaktív tanulásának színesítésért. Ez a módszertani adatbázis négy éve működik, ahol a pedagógusok tanórához és tanórán kívüli foglalkozásokhoz találhatnak leírásokat, melyeket mind inspirációként, mind adaptálásként tudnak használni a mindennapokban.